5 december 2013

Beroende av bokserier

Hej jag heter Charlotta och jag erkänner att jag är totalt beroende av böcker och bokserier. 

Ibland undviker jag att köpa böcker av nya författare, inte för att jag tror de är dåliga, utan enbart av den anledningen att boken kan tänkas vara en del av en serie och jag är rädd att väcka suget igen. Habegäret som säger att jag måste ha alla böcker i den serien. För så är det, jag kan inte ta det lugnt innan bokraden är komplett. 

Jag har alltid, alltid varit en bokslukare, ända sen jag lärde mig läsa som 5-åring. Bland de första hela bokserierna jag läste finns Vitnos - det lilla russet och böckerna om Svarta Hingsten. Japp, jag var rejält hästtokig i lågstadiet! 

Sen blev det Tvillingarna på Sweet Valley High och några år senare spenderade jag en hel sommar på att sträckläsa Sagan om Isfolket samt den efterföljande serien, totalt runt 80 böcker. Det var en kompis mammas böcker, och jag fick bara låna två åt gången. Jag minns så väl att det första jag gjorde på morgonen var att springa hem till kompisen (som bodde mittemot) och hämta hem dagens två första böcker. Sen ägnade jag mig åt sträckläsning hela dagen, för att sen vissa dagar springa en runda till på eftermiddagen och hämta två böcker till! Faktiskt är det en av mina mest minnesvärda somrar :) Någon dag ska jag själv äga dessa böcker - jag ångrar mig ännu bittert att jag inte köpte hela serien när jag såg den till salu på en Juthbackamarknad för många år sedan!


Mitt beroende av bokserier bara fortsätter. När jag går på loppisar håller jag konstant utkik efter de många författare som jag "samlar" på! Sen kompletterar jag serierna med inköp från Adlibris. Jag är verkligen ingen boksnobb, för mig duger det bra med tummade pocketböcker - huvudsaken är att de står i min bokhylla!

Det "värsta" är, att har jag väl börjat läsa en serie, så kan jag inte sluta - även om boken faktiskt inte alls är bra! Lite knäppt kanske och mycket frustrerande. En av de serier jag för tillfället fortsätter att köpa är böckerna i Stephanie Plum - serien av Janet Evanovich. De första böckerna var mycket bra och jag älskade den lite knäppa stilen i böckerna, men efter drygt 16 böcker börjar historien kännas lite uttjatad. Ändå fortsätter jag. Likadant med Dan Browns böcker - Da Vinci koden och de andra - de är ju inte ens bra, men ändå äger vi dem alla. Andra serier jag riktigt skäms för för att de är så dåliga, och följaktligen har gömt allra längst inne i bokhyllan, är Twilight-serien av Stephanie Meyer och (herregud hur tänkte jag riktigt när jag köpte dessa) 50 shades of Grey av E. L. James. Pinsamt skräp!

Men, det finns ljuspunkter! Ibland lyckas jag bryta mitt beroende fast det rullat på under många år. Jag har köpt så många böcker av Marian Keyes, hon som bland annat skriver om de fem systrarna Walsh. Men nu är det slut med det! De första böckerna var bra, men de senaste har varit riktigt usla och den sista - Mercy Close - som jag läste på semestern, var så fruktansvärt ointressant att jag t.o.m. övervägde att inte läsa den klart. Vilket nog aldrig hänt tidigare, det kan jag lova. Nåja, jag läste den nog till sista ordet men nu blir det inga fler böcker av henne, banne mig. 

Här har vi ett annat bra exempel. Till semestern köpte jag en drös böcker förstås, och två av dem råkade vara de första två i serien om en Shopaholic, skriven av Sophie Kinsella. Big mistake förstås. Naturligtvis var jag tvungen att titta efter resterande böcker i serien när jag gick på loppis, och det ville sig inte bättre än att jag hittade dem allihop! Visst, de har inte kostat mig många euro men jag tycker inte ens om böckerna! Jag har suckat mig igenom alla böckerna och genom hela läsningen himlat med ögonen över den korkade och naiva shoppinggalna tjejen som är huvudperson, men nu har jag bara en bok kvar.  Och sen lär de väl stå och samla damm i min bokhylla. Jag fungerar ibland som bibliotek åt mina vänner, så kanske kan de åtminstone glädja någon annan. 


Till höger om Shopaholicböckerna står däremot ett av mina mest lyckade fynd någonsin, Damernas Detektivbyrå av Alexander McCall Smith. Jag saknar ännu de fyra sista böckerna i serien, men vet redan att dessa är några av de bästa böcker jag någonsin läst. Köp dem! Alla mina böcker i serien är faktiskt fyndade på loppis eller bokreor.


Inför julen vill jag gärna lyckas komplettera några av de serier som vi har. 

Om nu jultomten skulle råka läsa här - just nu letar jag efter följande böcker, helst i pocket;
  • I ovannämnda serie av McCall Smith - Tedags för normalt byggda damer, Extra bekvämt på Safariklubben, Lördagens stora bröllopsfest och The Limpopo Academy of Private Detection
  • Två soldater av Roslund & Hellström
  • Smokin' Seventeen, Explosive Eighteen och Notorious Nineteen av Janet Evanovich
  • Profetens tid, av Henrik Larsson
  • Tertors vrede, av Saga Borg. 

2 kommentarer:

  1. tänk, jag minns när du (och andra) läste isfolket. :) själv fastnar jag inte så mycket i serier i bokform dessa dagar, men när jag var yngre läste jag nog en del. mest såndär lättläst tjafs förstås. :) serier på tv däremot. det har jag svårt med!
    Jag har läst Kinsella's nån bok som inte hör till nån serie (vad jag vet) och också Marian Keyes. Jag tycker de kan vara roliga och lättsamma böcker. :) men alla har inte tilltalat mig, så därför har jag låtit dem stå i hyllan efter att ha läst på baksidan.

    Men du har ju nog alltid varit en läslus du, Lotta! Jag minns ju att du läste Stephen King redan i lågstadiet typ! :)

    ny blogg förresten? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja nytt namn och lite ny vinterdesign bara :) Hoppas folk hittar hit ändå!
      Jag trivs verkligen med att vara en läslus, tänk så mycket fantastiska upplevelser som öppnar sig i böckernas värld när man väl en gång har knäckt läskoden! Bokläsning är något som ligger mig varmt om hjärtat och som jag gör mitt bästa för att uppmuntra till och förmedla åt andra, inte minst egna barn :)

      Radera