19 januari 2014

Lisas lista: Kolla! Det här är ett fynd jag gjorde en gång

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjsdw0Ijgtad3ZjVQYe-EerspyhYBsBuVUVdlsg_TKnJeZ-zZO49GZCYHirrYOmkDz837kwK80b2IxuYxQJEKw51ANWzryNnGPzY_o_k7jLvVfRoIaatEVcgjPfQzWkgENMyPtDxAV68Qas/s1600/Terma+kannor.jpgJag verkar ha en sorts talang för att hitta gammalt fint porslin på loppis. Fint alltså i den bemärkelsen att det är en känd tillverkare eller serie och därmed har ett visst värde, inte fint på det sättet att jag vill äga det själv... För vad ska man egentligen med en massa gammalt porslin till, om det nu inte råkar matcha något man redan har hemma? Ofta hittar jag massor ur serien Terma av Stig Lindberg, men jag tycker inte personligen det är snyggt och den stilen passar inte här hemma. Men visst "harmar" det lite över att lämna kvar fint och nästan gratis designporslin på hyllorna. Just dessa kannor har jag sett hur många gånger som helst, lekt med tanken på att köpa och sälja vidare men avstått för att jag inte vet hur det skulle gå till.

Höganäskrus i alla storlekar, Rörstrand, Gustafsberg och engelskt stoneware hör också till det som befolkar hyllorna på loppis. Däremot är inhemskt Arabia och Iittala alltid ohemult dyrt, många gånger till och med över butikspris. Tydligen har finländarna fått för sig att det är extra fint porslin det! ;)

Nåja, ett fynd som faktiskt fick följa med mig hem en gång var dessa assietter i engelskt ironstone-porslin. Den annorlunda vita färgen och tyngden gör dem mycket mera tilltalande än modernt porslin, och jag tycker mycket om den vackra blå dekoren och de dekorativa stämplarna på just dessa fat. En annan gång hittade jag matchande ljusstakar i samma material och liknande dekor, dock av en annan tillverkare, så kanske kunde jag börja samla ihop en hel serie åt mig att duka med. Om det inte vore så fullt i våra skåp redan...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar