12 mars 2015

Att renovera ett dockskåp

 
Det har stått i förråd och på hyllor och samlat damm i ganska många år nu, mitt gamla dockhus. Lite nött och slitet men väl "inlekt" och högt älskat! Redan för kanske två år sen bar jag hem det till vår lägenhet med tanken att jag skulle renovera det lite och sen ge det till dottern i födelsedagspresent. Jag började på också, men eftersom hon var så liten då än så gjorde jag inte speciellt mycket och sen har det bara stått där på hyllan. Men nu närmar sig dotterns 4-årsdag och det kunde ju faktiskt bli en lämplig present, om jag skulle hinna bli klar i tid! Annars får det blir en annan gång, jag tänker inte stressa.
 
 
Men så ser det ut, dockskåpet. Nästan som en kopia av Lundbys Småland, men spegelvänt och faktiskt handtillverkat, i Vasa verkar det som.
 
 
Tapeterna och golven är ganska nötta och sjaskiga, så väggar och golv ska få nya ytor har jag tänkt. I skåpet finns också uttag för små lampor, men dem har jag aldrig testat (såna fina leksaker hade jag minsann inte som liten...) så jag vet inte om de fungerar. Hoppas!
 
 
Lite möbler och grejer från min egen barndom finns också kvar, färgerna är förstås så där härligt 70/80-tals grälla...ska se om jag möjligen fixar till dem också. Ja, jag erkänner att det är mest för min egen skull, dottern bryr sig säkert inte men att pyssla med dockhus är ju en jättestor hobby också bland vuxna så jag är i gott sällskap, haha! Vi får se vad jag hinner med! Har nu börjat fixa med golv och väggar i alla fall, roligt men pilligt...

2 kommentarer:

  1. Roligt att renovera dockhus, håller på med mitt gamla lundby småland som bäst åt A. Har bara golv och väggar kvar i ett rum. Blev en helrenovering både utsida och insida för "någon" hade visst ritat med tusch överallt i huset. :p Men tyvärr har jag inga möbler, funderar på att bygga ihop några själv - om jag orkar. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man blir lätt biten när man börjar googla på dockhus och hemmabyggen - det finns ju hur mycket tips som helst och fina saker som folk gör själva! Fast min tanke är förstås att det ska hålla att leka med också, inte bli ett "tittskåp" med fin inredning som verkar vara det vanligaste för folk med denna hobby. Du kunde väl visa det dockskåp som du håller på med också? :)

      Radera