10 juni 2015

Att renovera ett dockskåp, del två

I mars tog jag fram mitt gamla dockskåp från början av 90-talet och började putsa upp det, med tanken att Alleria skulle få det till sin födelsedag. Det första inlägget om mitt dockhusprojekt kan ni läsa här. Jag kom visst så långt att jag målade innertak och började lägga trägolv i hallen, men sen kom andra projekt emellan. Nå, nu är födelsedagen bara några dagar bort, och jag fick lägga i en högre växel för att hinna få det viktigaste klart!


Jag började alltså med att måla alla innertaken vita. 


Sen fortsatte jag med trägolvet i hallen, jag har använt mig av glasspinnar som jag sågat ändorna av och så fäster jag dem med vattenbaserat lim. Tyvärr hade jag lite för få pinnar så det innersta hörnet av golvet är ännu inte klart - vi måste visst äta lite mera glass först!


I vardagsrummet har jag använt en bit riktig tapet som jag satte upp med "tapetklister" som jag blandade själv, i princip är det bara mjöl och vatten! Golvet är ett scrapbookpapper jag hade hemma, de är lite tjockare och mer slittåliga än vanligt papper. 


Här är andra sidan av vardagsrummet. Lite knepigt att skära ut snyggt runt trappan, men jag är inte alltför noga med detaljerna - det är ju ett skåp som ska lekas med och inget utställningsföremål!


När jag kommit så långt kom maken lämpligt nog hem med ett block med jättevackert scrapbooking-papper som han hittat på Lidl! Vilken timing han har. Pappren har i verkligheten glitter på ena sidan och jag skulle tro att det är rena drömtapeten för en fyraåring...



Sovrummet är också klart, här har jag använt det vackra blommiga Lidl-pappret. Den blå väggen är av lite stadigare papper som vi redan hade hemma, och golvet är mera scrapbookingpapper ur mina gömmor. 


Här är ekorrfamiljen som ska få bo i huset. Jag tittade på riktiga dockhusdockor, bl.a. från Lundby, men de var helt fruktansvärt fula och såg ut som Frankensteins monster (ingen överdrift)! Så det fick bli Sylvanian families istället, de är ju åtminstone söta :)

Nu vill jag bara åka hem från jobbet så jag kan göra klart, har lite småfix kvar i badrum och kök och sen tänkte jag försöka hinna med lite möbelpyssel också. Har en idé om att göra gardiner av spetsbitar också. Det är förstås inte hela världen om jag inte hinner med allt jag planerat före fredag, då får sakerna dyka upp lite allteftersom..

6 kommentarer:

  1. Åh så mysigt, nästan som att fixa upp ett eget hem! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja i detta fallet är det kanske jag (och inte dottern) som tycker det är roligt! :)

      Radera
  2. Vad fint e blir :)
    Jag har åxå en plan att restaurera upp syrran dockskåp, åt hennes V.
    Som tur har jag ju några år på mej ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det ska du göra, om hon låter dig få pyssla med skåpet :)

      Radera
  3. Åh vad härligt! Jag drömmer också om att få fixa ihop ett dockhus.. Vi har faktiskt ett gammalt riktigt fult hemma hos pappa som man kanske kunde snygga till åt min brorsdotter :) Men det får bli ett projekt till hösten isåfall då jag är tillbaka i Finland..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fula skåp är ju de roligaste att piffa till! ;)

      Radera