1 augusti 2016

Sånt vi gjorde sommaren 2016

En del av sommarens många lediga dagar, enligt min mobilkamera.


I början öste regnet ner. Vi höll på att bli galna. Alleria trotsade vädret för att öva med sin cykel och det gav resultat - i juli lärde hon sig att cykla utan stödhjul!


Vi lekte bönder och höbärgade allt det slagna gräset på äppelodlingen. Maken jobbade med odlingarna var och varannan dag, i alla slags väder.  


Det grävdes en del för att få bort resterna av det gamla garaget och skapa en ny, större gårdsplan och parkering.


Vi fick ett nytt dike vid äppelträden också.


Vi besökte bibban ofta när det regnade. 


Och hängde i det fina nya sagorummet. 


Vi matade en igelkott. 


Och gick på traktormuseum där man fick provsitta precis allt man ville.  


Sen hjälpte vi till att arrangera Socklots sommarfest, Grisselödagen. 


Med program för både stora och små.


Vi stekte plättar i mormors gjutjärnspanna.


Och hängde hemma i grönskan när det äntligen blev för varmt att göra något annat. 


Eller så simmade vi och åt glass på café.


Vi begravde makens morfar. Den sista ur vår äldre generation.


Magen och jag i lånta kläder var med förstås. 


Vi åkte båt men fick ingen fisk. Faster och Alleria hade kul ändå.


Jag var också med. Sen fick jag sammandragningar som aldrig ville ge med sig, så det blev ett besök på mödrapoli och inga fler båtfärder för min del i sommar. 


Men sommarteater går jag gärna på! 


Alleria uppskattade verkligen Alice i Underlandet. 


De är lagom galna där i Purmo.



Pappan och Alleria sov i tält. Det var nog spännande. 



Kändes lite ensamt härinne, men runt tretiden fick jag sällskap i sovrummet igen :) 


När Alleria väl lärt sig cykla utan stödhjul, cyklade hon ända till mormors i Socklot! 7-8 km, inte illa. 

Och som en fin avslutning på juli månad, åt maken och jag en efterlängtad middag på Steakhouse Ludwig. Med efterrätt och allt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar