14 oktober 2016

Att sy en enkel babyfilt

Tidigare under graviditeten när magen ännu var i hanterbar storlek, ville jag försöka sy något eget till den kommande babyn. En enkel babyfilt kändes som en lagom svår utmaning!

I tygaffärens fyndkorg hittade jag två underbart mjuka tygbitar av flanell, och sen köpte jag också en meter av ett ganska tunt vaddtyg, sånt som man har till stoppning alltså. 


Jag la ut alla bitarna över bordet, de två flanelltygerna räta mot räta och stoppningen överst. Nålade fast och klippte ut en lagom stor bit, ca 100x100 cm. Flanelltyget var ganska svårt att klippa rakt i, eftersom det gärna drog och rullade sig i kanterna, så istället för att bråka med det sydde jag ihop bitarna som jag ville ha dem med zick-zack-söm och klippte bort det överflödiga tyget i efterhand. 


Kom ihåg att lämna en liten öppning för att kunna vränga filten rätt väg! Öppningen sydde jag sen ihop med små stygn för hand.


Sen avslutade jag med att sy en raksöm (stickning) en bit in från kanten så den blev rak och fin, samt att sy några stygn jämt fördelade över hela filten för att hålla stoppningen på plats vid tvätt. Det blev en mjuk och skön babyfilt och hela projektet tog mig inte mer än någon timma total, perfekt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar